Home » Afstand meten hardlopen
Training

Afstand meten hardlopen

afstand meten hardlopen

Meten is weten

Iedere hardloper wil graag weten welke afstand ze exact hebben gelopen na een training. Dit is niet alleen handig om te zien hoe lang je loopt maar ook om de progressie van je trainingen te kunnen meten.

Naast de afstand is het overigens ook erg interessant om direct te weten hoe lang je hebt gelopen. En om alles nog leuker te maken waar je precies hebt gelopen en waar op die specifiek route je harder of zachter hebt hardgelopen.

In dit artikel: Afstand meten hardlopen geven we jou een compleet overzicht van de mogelijkheden.

Waarom je afstand meten bij hardlopen?

Er zijn verschillende redenen waarom hardlopers de afstand van hun training willen meten.

  1. Ten eerste is het gewoon leuk om niet alleen te weten dat je 30 minuten achter elkaar kunt lopen maar juist ook om te weten welke afstand hierbij bereikt is. Je kunt dan ook aan je vrienden vertellen dat je 5 kilometer hebt gelopen.
  2. Wanneer je hardloopt wil je dus niet alleen kunnen meten welke tijd je hebt gelopen maar juist ook de afstand. Ook omdat veel hardlopers uiteindelijk een doel voor ogen hebben. Ze willen bijvoorbeeld een 5, 10, halve marathon of marathon gaan lopen en dus wil je naast tijd ook de afstand van je trainingen kunnen meten.
  3. Omdat de meer ervaren lopers vaak verschillende trainingsvormen aanhouden is het belangrijk te kunnen beoordelen hoe snel je over een bepaalde afstand gelopen hebt. De progressie die je maakt tijdens deze trainingen zijn dan juist ook in de verhouding van tijd en afstand te bepalen.
  4. Doe je aan intervaltraining kun je deze op tijd uitvoeren maar nog beter op de afgelegde afstand. Doordat je exact weet wat 400 meter of 1 km is kun je deze in de voor jou bestemde tijd gaan lopen.

Op welke manier kun je de afstand meten?

Er zijn verschillende manieren om de afstand van je trainingen te meten. Dit is actief als ook passief uit te voeren en ik zal uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Tijdens het hardlopen zelf is het tegenwoordig eenvoudig om direct op basis van een ingebouwde GPS op de telefoon of horloge je directe locatie vast te stellen. Omdat dit kan zijn er veel apps (gratis en betaald) die dus ook precies aangeven welke afstand je hebt gelopen. Dit noem ik de actieve meting.

Lees ook eens ons artikel: Beste Sport BH

Maar wanneer je een passieve meting uitvoert is dit met een afstandsmeter (auto, fiets, afstandspaaltjes of elektronisch) zonder dat je zelf op dat moment aan het hardlopen bent. Een passieve meting is alleen bedoeld om een bepaalde afstand in kaart te brengen. Stel je wil 8x 400 meter interval opnemen in je training moet je dus op deze manier de 400 meter gaan meten en markeren.

Afstand meten met een hardloop app op je telefoon

Wanneer je de afstand actief wilt meten hebben we hier een aantal goede hardloop apps voor je op een rijtje gezet. De apps zijn er om op je iPhone of Android telefoon te installeren en zijn vaak gratis en direct te gebruiken. Let wel je moet altijd je telefoon meenemen en gebruikt dus ook de GPS van je telefoon

De 5K Runner (iOS & Android)

Wanneer je begint met hardlopen is de 5 kilometer vaak de eerste afstand die moet worden overbrugd. De 5K Runner app zal je in 8 weken begeleiden om deze afstand te gaan behalen met een motiverende hardloopcoach die jou begeleid.

De app zelf lijkt op die van de bekende “hardlopen met Evy” app maar is dan compleet GRATIS. Je kunt tijdens het hardlopen je favoriete muziek afspelen en de trainingen zijn rustig en goed opgebouwd. De 5K Runner is een aanrader voor de beginnende hardloper om uiteindelijk de afstand van 5 kilometer te bereiken.

Runkeeper (iOS & Android)

Runkeeper is een populaire hardloop app die door veel hardlopers wordt gebruikt vanwege de mogelijkheden. Een gebruiksvriendelijke app die precies aangeeft hoe land en hoe snel je hebt gelopen. Je kunt natuurlijk precies je trainingen bekijken en analyseren. Bovendien krijg je ook tijdens het hardlopen informatie over je afstand en snelheid waardoor je exact weet of je goed op schema loopt.

Wil je weten waar je vrienden hebben gelopen dan kan dit met de sociale functies. Nadeel is wel dat bepaalde functies als het vergelijken van trainingen alleen na betaling actief worden. Maar voor de gemiddelde hardloper is dit een echte aanrader.

Endomondo (iOS & Android)

De Endomondo app voor hardlopen is een echte aanrader voor hardlopers die ook naast de begeleiding een compleet trainingsschema willen opstellen. Naast alle informatie over de gelopen afstand en route met bijbehorende snelheden is vooral ook de mogelijkheid om je eigen trainingsdoelen te specificeren een groot voordeel van deze App.

Looptijden (iOS & Android)

De Looptijden app voor zowel iOS als Android is simpel maar ook zeer uitgebreid. Naast alle mogelijkheden om hier een loopschema te volgen maar heeft ook de mogelijkheid om extra informatie van je Polar, Garmin, Nike+ horloge te combineren.

Handig als je precies wilt weten met welke hartslagen er tijdens de trainingen is gelopen. Bovendien zijn de trainingsresultaten en statistieken uitgebreid en eenvoudig te delen op Facebook of Twitter.

Afstand meten met een pedometer

Wanneer u overigens benieuwd bent welke afstand een bepaalde route is of wanneer u alleen een vast traject op de afstand wilt bepalen zonder een hardloop app kunt u ook gebruik maken van een pedometer.

Een hele handige applicatie hiervoor is de gmap pedometer waarmee u op basis van een start en eindpunt exact de afstand kunt bepalen. Handig wanneer u altijd een vaste route loopt of wanneer u bijvoorbeeld een gedeelte in de route wilt bepalen voor een intervaltraining. Waar kunt u bijvoorbeeld goed 1000 of 400 meter gaan hardlopen.

Professionele sporthorloges met GPS

Wanneer je het overigens niet handig vindt om je mobiele telefoon te gebruiken tijdens het hardlopen kun je ook gebruik maken van een sporthorloge voor hardlopen. Hierbij kun je bovendien vaak kiezen voor een sporthorloge met een mogelijkheid om ook direct je hartslagen te meten. Dit laatste zal door veel ervaren hardlopers een noodzakelijke functionaliteit zijn om nog beter te kunnen trainen.

afstand meten met een sporthorloge

Er zijn veel verschillende aanbieders maar de bekendste merken zijn wel Polar, Garmin, Nike+ en Tom tom. Alle merken hebben verschillende soorten van horloges in verschillende prijsklassen. Ook hebben ze allemaal wel een app en de mogelijkheid om via het internet alle statistieken te bekijken. Trainingsstatistieken maar ook routes, loopafstanden, hartslagen, trainingsschema’s zijn allemaal eenvoudig op te vragen en te beheren.

Prijsverschillen zijn er natuurlijk zeker maar we kunnen wel concluderen dat de genoemde merken alleen maar goede horloges maken. Sommige modellen werken met een optische hartslagmeter en andere met een losse hartslagband.

Samenvatting

De afstand meten tijdens het hardlopen is op verschillende manieren mogelijk. Wil je gewoon weten hoeveel kilometer je hebt hardgelopen en wil je verder geen telefoon of sporthorloge meenemen maak dan gebruik van de pedometer. Begin je net met hardlopen of wil je niet direct een sporthorloge kopen download dan een van de apps voor het hardlopen op je iOS of Android telefoon. Wil je ook je inspanning tijdens de trainingen monitoren dan is het beter om direct een sporthorloge te bestellen.

Vragen of opmerkingen? Reageer nu!

Klik hier om uw vraag of opmerking te plaatsen