Home » Hardlopen » Beginnen met hardlopen om extra kilo’s kwijt te raken
Hardlopen

Beginnen met hardlopen om extra kilo’s kwijt te raken

kilo's afvallen met hardlopen

Beginnen met hardlopen om wat extra gewicht te verliezen is voor veel hardlopers vaak de eerste aanleiding geweest om te beginnen met hardlopen. Het klopt dat als je rustig traint hardlopen een zeer goede sport is om snel extra gewicht te verliezen mede omdat het lichaam snel veel energie vraagt en indien de juiste trainingsaanpak wordt gekozen is het dus een super vetverbranding sport. Maar toch is er een groep sporters die beginnen met hardlopen die in het begin worden geremd met verschillende starters problemen. De meest voorkomende problemen zijn geen gewicht verliezen maar juist aankomen. Blessures die het hardlopen belemmeren en motivatie om 3x per week opnieuw ta gaan trainen. In dit artikel willen we deze groep van sporters die beginnen met hardlopen adviseren wat een goede start zal beïnvloeden om uiteindelijk het hardlopen langer vol te houden. Natuurlijk is het artikel ook bedoeld voor sporters die met hardlopen zijn gestopt en zich nu afvragen wat ze verkeerd hebben gedaan.

We behandelen hieronder een aantal onderwerpen die belangrijk zijn bij het beginnen met hardlopen.

Koop juiste Hardloopschoenen

Het lijkt heel simpel maar toch zijn er nog veel beginnend hardlopers die deze beginnersfout maken en uiteindelijk met blessures worden geconfronteerd omdat ze gewoon geen goede hardloopschoenen aantrekken bij hun eerste trainingen. Hardloopschoenen zijn eigenlijk het belangrijkste materiaal voor een hardloper. Hardloopschoenen hebben als doel om een optimale demping te geven tijdens het hardlopen en zodoende zoveel mogelijk de klappen op knieeen en gewrichten op te vangen. Goed absorberen betekend een goede hardloopschoen die over voldoende demping beschikt en een goede strategie bij het onderhoud van deze schoenen. Er zijn nog te veel sporters die beginnen met hardlopen op een paar oude gympen of een oud paar loopschoenen die niet over voldoende demping meer beschikken. De kans juist in het begin is dan groot dat u hier blessures aan overhoud en moet stoppen met hardlopen.

Lees hier meer over de juiste hardloopschoenen

Onderhoud van uw hardloopschoenen

Wat is goede Kleding

Ook is het belangrijk te realiseren dat u tijdens het hardlopen veel vocht verliest via transpiratie. Het is dus belangrijk dat u altijd kleding draagt die goed in staat is dit vocht snel aan de omgeving af te dragen. Tip, draag nooit te veel kleding en tel 10 graden op bij de huidige buitentemperatuur en draag kleding voor die weersomstandigheden. Als je eenmaal 10 minuten aan het hardlopen bent en je bent te warm gekleed zul je dit snel merken door een versneld verhoogde hartslag en benauwdheid.

Hardlopen in de winter

Hardloopschema om mee te beginnen

Ook is het erg belangrijk dat u begint met een goed hardloopschema. Nog steeds is het succes van het beginnen met hardlopen voor een groot deel te danken aan een goed opbouwend trainingsshema welke je conditie en duur geleidelijk zal uitbreiden. Ook wordt hier vaak aandacht besteed aan een goede warming-up en cooling-down als ook loopscholingsoefeningen. Wie het schema secuur blijft volgen zal de afwisseling in de training merken en zeker snel grote stappen maken. Let wel alle trainingen dienen juist in het begin rustig uitgevoerd te worden. Tip: u moet altijd gemakkelijk kunnen praten en zo niet loopt u te snel.

Hier vindt u meer informatie over een hardloopschema voor beginners

Hardlopen met Evy

Hardlopen met evy is een leuke manier om te beginnen met hardlopen. Het trainingsprogramma is afwisselend en bovendien zeer stimulerend omdat je eigenlijk door de MP3 podcasts wordt begeleid tijdens de trainingen. De trainingsmethode van Evy met bijbehorende mp3 zijn overigens wel van het net verdwenen maar wij hebben nog een plek gevonden waar u deze trainingen gewoon nog kunt downloaden.

Hardloopschema Evy

Vet verbranden

Vet verbranden door te beginnen met hardlopen kan zeer effectief zijn als u daadwerkelijk ook op een rustige manier traint. Vergeet niet dat u door het hardlopen ook spieren ontwikkeld en hierdoor kan het zelfs zijn dat u tijdelijk iets zwaarder wordt in plaats van afvalt. Ook is het belangrijk te weten dat het vet verbrandingsproces pas echt goed begint als u al een half uur kunt hardlopen. Maar dit is van korte duur want als u een goede training volgt kunt u dit na een paar maand al optimaal bereiken.

Afvallen met hardlopen

Blessures

Blessures blijven vervelend. Als u nieuwe schoenen heeft gekocht loop ze dan rustig in en zorg dat u na de warming-up en cooling-down een aantal rekoefeningen uitvoert. Less is more dus overdrijf niet direct met uw trainingen. Het lichaam heeft ook rust nodig dus probeer hierna te luisteren. Probeer je trainingen goed te verdelen over de week en hebt u minder geslapen bent u grieperig of gewoon vermoeid verschuif de training dan gewoon een dagje.

Rekoefeningen voor hardlopers

Loopgroepen

Tot slot willen wij u nog als laatste advies geven ook eens te onderzoeken of u niet mensen uit de omgeving kent die hardlopen. Vaak is er altijd wel iemand in de omgeving te vinden die ook hardloopt en het leuk kan vinden om samen te gaan trainen. U motiveert elkaar en bovendien kun je wellicht ook eens in het bos of een andere omgeving gaan lopen. Ook zijn er tegenwoordig vaak al lokale loopgroepen soms zelfs via de sportschool georganiseerd. U heeft het voordeel dat u met een groep loopt en kan wellicht hierdoor 1 a 2 keer per week afwisselen met de eigen individuele training. Door de ervaring die vaak wel aanwezig is in dergelijke loopgroepen is het ook eenvoudiger om u eventuele vragen sneller beantwoord te krijgen en wordt u vanzelf gestimuleerd door het groepsgevoel.

Vragen of opmerkingen? Reageer nu!

Klik hier om uw vraag of opmerking te plaatsen