Home » Hardlopen » Hardlopen om af te vallen
Hardlopen

Hardlopen om af te vallen

Ga je werkelijk afvallen met hardlopen

Dit is maar wat vaak een eerste aanleiding voor veel mensen om snel wat extra kilootjes kwijt te raken. Op deze website geven wij wat meer informatie om deze stap ook daadwerkelijk succesvol te laten verlopen. Als u namelijk ongetraind en bovendien niet goed voorbereid gaat hardlopen kan de teleurstelling groot zijn en zonder ook het gewenste resultaat om die extra kilootjes daadwerkelijk kwijt te raken.

Het verbranden van vetten

Om succesvol met hardlopen af te vallen is het in eerste instantie belangrijk om te weten op welke manier het menselijk lichaam vet verbrand en wanneer we calorieën verbranden. Nu hoor ik u al denken dat dit beide toch goed is. Nee om met hardlopen af te vallen is het juist van belang om alleen vet te verbranden. De calorieën die met hardlopen worden verbrand zijn de verkeerde energiebron voor een beginnende hardlopen om te verbranden. Calorieën die door het menselijk lichaam tijdens het hardlopen kunnen worden verbrand zijn namelijk koolhydraten en spieren.

Leeftijd speelt een rol

Het is dus belangrijk te realiseren dat er een aantal factoren zijn die het vet verbranden vergemakkelijken bij hardlopen. Zo is leeftijd, tempo en duur van je training waarmee  je start met hardlopen belangrijke aandachtspunten bij het optimaal vet verbranden. Realiseer je goed dat de leeftijd hierbij ook een belangrijke rol speelt. Hoe ouder men wordt hoe lager de maximale hartslag wordt. Vet wordt alleen verbrand indien er op een rustige manier wordt getraind, dus met een rustige hartslag. Voor een jonge persoon kan dit betekenen dat een hartslag van 90-100 optimaal is terwijl dit voor een zelfde persoon van 40 jaar in hetzelfde tempo al snel zal resulteren in een hartslag van 120-130.

Ook is de opbouw en duur van het hardlopen bepalend. Hoe langer je op een rustige manier blijft lopen tijdens je training hoe meer vet je zal verbranden. Dit moet allemaal natuurlijk met een rustige hartslag.

Vet verbranden met ideale hartslag

Een rustige hartslag is dus voor een ieder verschillend. Hoe ontdek je nu met welke hartslag je loopt? Er zijn in de markt hartslagmeters te koop waarbij je direct kunt meten met welke hartslag je traint. Uiteraard kun je met een dergelijk product gaan lopen maar er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om tijdens het lopen 10 seconden te stoppen en even je hartslag met een horloge te meten. Ook is het zo dat als u nog eenvoudig kunt praten tijdens het hardlopen dat u vaak in een rustig tempo loopt. Is dit niet het geval stop even, doe wat rekoefeningen, en ga weer verder. Probeer het tempo aan te passen en laat u niet verleiden om te hard te gaan lopen.

Succesvol afvallen met hardlopen

Natuurlijk kunt u niet direct een half uur achter elkaar te gaan hardlopen in een rustig tempo. Het is belangrijk of u eerder gesport heeft en wat uw lichamelijke conditie is. Rookt u bijvoorbeeld of bent u onlangs ziek geweest of heeft u blessures gehad? Om met hardlopen af te vallen raad ik u altijd aan, indien u twijfelt aan uw capaciteiten, dit even te laten controleren door uw huisarts. Maar vele kilo’s kwijtraken met hardlopen kan echt als u het rustig opbouwt. U zult merken dat het steeds eenvoudiger wordt om langer te lopen en meer vet te verbranden en het geeft u bovendien extra energie door de gehele dag heen. Wat wil een mens nog meer. Hardlopen kan dus een hele plezierige combinatie zijn.

1 Reactie

Klik hier om uw vraag of opmerking te plaatsen