Home » Hardlopen in de winter
Hardlopen

Hardlopen in de winter

hardlopen in de winter

Hoe kun je  het beste voorbereiden op deze koude weersomstandigheden

Dalende temperaturen en minder uren daglicht betekenen niet dat u uw outdoor routine voor het hardlopen in een winterslaap moet laten sussen. Hardlopen in koud weer kan helpen om een extra winterblues op te pakken, je krijgt hierdoor een extra energie boost en ik kan u garanderen dat u beter in vorm bent als het badpak seizoen weer nar voren komt.

Volg deze veiligheidstips voor het hardlopen in de winter

1. Draag hardloopkleding met dunne maar absorberende lagen.
Het is aan te bevelen om bij het hardlopen in de winter kleding te dragen met zogenaamde holle vezels die vocht opnemen maar ook weer eenvoudig kunnen afstaan aan de buitenlucht. Denk hierbij an hardloopkleding met gebruik van materialen als polypropyleen, die zweet absorbeert van uw lichaam. Blijf uit de buurt van katoen want het houdt het vocht vast en hierdoor wordt uw lichaam nat waardoor u kou kunt vatten. Een ademende laag van nylon of van Gore-Tex zal u helpen te beschermen tegen wind en neerslag, terwijl  je toch een goed ademende materiaalsoort gebruikt die warmte en vocht reguleert om oververhitting van het lichaam te voorkomen. Als het echt koud buiten wordt kunt u het beste een middelste laag zoals polar fleece gebruiken voor extra isolatie.

2. Bescherm uw handen en voeten.
Wel 30% van je lichaamswarmte ontsnapt via je handen en voeten. Op zachte dagen draag je het beste handschoenen die het vocht goed kunnen reguleren. Wanten zijn een betere keuze op echte koudere dagen omdat je vingers dan de lichaamswarmte kunnen delen. U kunt ook wegwerp warmte pakketten in uw wanten stoppen voor extreme kou waardoor u echt geen last meer heeft van koude handen en vingers. Gebruik voor uw schoenen eventueel een inlegzool met een warme polar fleece of draag wollen sokken, maar zorg ervoor dat je genoeg ruimte in je hardloopschoenen hebt om deze dikkere sokken goed te kunnen dragen bij hardlopen in de winter. Heb je dit niet is het beter om een katoenen sok te gebruiken.

3. Besteed aandacht aan de gevoelstemperatuur.
Als de wind sterk is dringt het snel uw kleding binnen en verwijdert de isolerende laag van warme lucht om je heen. Uw beweging creëert ook de gevoelstemperatuur want het verhoogt luchtbeweging langs je lichaam. Als de temperatuur daalt onder nul of de gevoelstemperatuur lager is dan minus 20 ga dan gewoon een op de loopband staan want de kans op onderkoeling is te groot bij hardlopen in de winter.

4. Vermijd overdressing
Als je eenmaal beweegt tijdens het hardlopen in de winter wordt uw lichaam snel warmer. Wanneer je dus begint met hardlopen en je hebt het een beetje koud is dit juist goed want u zult snel warmer worden.  Als je begint met hardlopen en je hebt je te warm gekleed waardoor je het in het begin lekker warm hebt is de kans groot dat u meer zal gaan zweten en snel oververhit raakt. Een goede vuistregel is: kleed jezelf alsof het 20 graden warmer buiten is dan de werkelijke temperatuur op dat moment.

5. Vergeet niet om je hoofd te bedekken.
Ongeveer 40% van je lichaamswarmte gaat verloren via je hoofd. Het dragen van een muts zal warmteverlies voorkomen zodat uw bloedsomloop meer warmte moet distribueren naar de rest van het lichaam. Als je het echt koud hebt draag dan een gezichtsmasker of een sjaal over je mond die de lucht inademt en bescherm je gezicht tijdens het hardlopen in de winter.

6. Kijk uit voor bevriezing.
Op echt koude dagen bij hardlopen in de winter zorg je ervoor dat u uw vingers, tenen, oren en neus optimaal beschermd zijn om bevriezing te voorkomen. Desondanks kunnen deze ledematen zich snel verdoofd aanvoelen maar ze moeten gewon opwarmen na paar minuten in het hardlopen. Als u merkt dat uw huid veranderd in een  harde, bleke, koude huid, kunt u bevriezing verschijnselen hebben. Ga onmiddellijk uit deze kou en probeer langzaam op te warmen. Als de ledematen gevoelloos blijven heeft u direct dringende zorg nodig .

7. Bij onzekerheid raadpleeg dan uw huisarts
Koude lucht kan bij sommige mensen leiden tot pijn op de borst of astma-aanvallen. Voordat je de koude elementen gaat trotseren overleg dan eerst met uw arts als u over een dergelijke medische aandoening beschikt voordat u de buitenlucht in gaat.

Lees naast hardlopen in de winter ook eens ons artikel over onderhoud hardloopschoenen.

Begint u net met hardlopen dan is een aanrader hardlopen evy

Vragen of opmerkingen? Reageer nu!

Klik hier om uw vraag of opmerking te plaatsen

Laatste berichten

weekdeals