Home ยป Trainen met een hartslagmeter is dit nu verstandig of niet?
Materiaal

Trainen met een hartslagmeter is dit nu verstandig of niet?

hartslagmeters hardlopen

Trainen met hartslagmeter of niet dit is wat vele zich wel eens afvragen. Een hartslagmeter is een ondersteunend middel om je hartslag tijdens de training in de gaten te houden. Het menselijk lichaam zal door de frequentie van uw hartslag een goed beeld geven van de lichamelijke gesteldheid tijdens de inspanning. Verkoudheid en of vermoeidheid geven direct een afwijkend beeld en hierdoor heeft u bij het dragen van een hartslagmeter goede informatie tijdens de training.

Max & rust hartslag bepalen

Wij adviseren een hartslagmeter alleen wanneer u al minimaal een half uur aangesloten kunt hardlopen. Om de hartslagmeter optimaal af te stemmen op uw individuele trainingsschema is het belangrijk een aantal metingen te verrichten ter ondersteuning van het lopen op de gewenste hartslag. Hiervoor dient u een week lang in de ochtend uw hartslag in rust te meten. Het gemiddelde is uw rustige hartslag. Vervolgens uw maximale hartslag opnemen door bijvoorbeeld 3x een heuvel op te sprinten in een maximaal tempo. (zorg wel dat u goed uitgerust bent en goede rekoefeningen heeft gedaan voordat u deze test uitvoert).

Omslagpunt bepalen

Vervolgens dient uw omslagpunt voor verzuring te worden bepaald. Voor een getraind persoon zal dit op een hartslag van 175 uitkomen maar gemiddeld altijd ergens tussen de (150 en 190) liggen. Als stelregel kan worden genomen de hartslag die bij een lange duurloop (45 tot 60 minuten) door het lichaam wordt aangenomen om aan een stuk door in een behoorlijk tempo, zonder rustmoment, de afstand te overbruggen zonder te verzuren.

Hartslagmeters kopen

Met deze drie waarden kunt u tegenwoordig met een hartslagmeter van Nike, Polar of Suunto uw trainingsschema afstemmen. Maar let wel op dat u niet hartslag paria wordt. Vaak is het herkennen van het gevoel bij het hardlopen veel belangrijker. Kortom rustig moet ook echt rustig hardlopen zijn waarbij u gewoon kunt praten. Een tempo duurloop moet geen sprint zijn en rusten bij een intervaltraining is ook het gevoel hebben dat uw lichaam voldoende herstelt is. Kortom een hartslagmeter kan zeker gebruikt worden om bv als extra controle op uw gevoel te bevestigen maar het is geen noodzaak als u uw eigen lichaam beter heeft leren ontdekken tijdens het hardlopen of herstel.

Vragen of opmerkingen? Reageer nu!

Klik hier om uw vraag of opmerking te plaatsen