Home ยป Hardlopen voor beginners al het begin is moeilijk
Hardlopen

Hardlopen voor beginners al het begin is moeilijk

hardlopen voor beginners

Hardlopen beginners, in dit artikel willen we de beginnende hardloper adviseren bij het uitoefenen van het hardlopen. Juist deze groep van beginners kunnen op onze website nuttige informatie vinden om het hardlopen op een leuke manier op te pakken en langer vol te houden.

Juist aan het einde van het jaar zijn er weer duizende mensen die wat extra kilo’s willen kwijtraken en overwegen om te gaan hardlopen. Ook zijn er tal van mensen die hun gezondheid willen verbeteren en beginnen met hardlopen om dit uiteindelijk te bereiken. Deze groepen zijn nog steeds groeiende mede omdat is aangetoond dat je met hardlopen snel resultaat kunt bereiken om of wat extra kilo’s te verliezen en ook om snel je conditie te verbeteren. Toch is er maar een klein aantal mensen die na een paar maand het hardlopen volhouden. Hoe komt dit nu en waarom is het zo lastig om het hardlopen langer vol te houden?

Welnu alles heeft eigenlijk te maken met een goede voorbereiding en het verwachtingspatroon bij het rennen. Hardlopen is een sport welke natuurlijk in groepsverband kan worden uitgevoerd maar veel starters beginnen hun trainingen individueel en hierdoor merken ze dat het na verloop van tijd wat eentonig wordt. Anderzijds zijn de verwachtingen t.a.v het verliezen van gewicht soms hoog en door een verkeerde start komen ze eerder aan dan dat ze juist afvallen. Ook is er helaas een groep die fanatiek met hardlopen beginnen en na een aantal weken bekende spierblessures krijgen omdat ze eigenlijk verkeerd zijn gaan trainen of op verkeerde schoenen zijn begonnen. In onderstaand stuk zullen we proberen deze valkuilen voor hardlopers inzichtelijk te maken en aanbevelingen zullen doen om juist een goede start te maken.

Afwisselend trainen

Op het moment dat er wordt begonnen met hardlopen voor welk doel dan ook is het belangrijk om afwisseling in uw individuele trainingen uit te oefenen. Ga niet altijd op dezelfde ondergrond en het bekende blokje om lopen maar ga bijvoorbeeld ook eens op verschillende locaties lopen. Als u veel direct vanuit huis gaat lopen zorg dan ook voor afwisseling in uw parcours. Naast deze afwisseling in uw trainingsparcours is het ook belangrijk dat uw trainingen ook leuk blijven en hierdoor is hier ook afwisseling in mogelijk. Probeer binnen je trainingen eens een versnelling en heb je een goed trainingsschema dan zul je merken dat dit ook het geval is omdat hier elke training weer een nieuwe uitdaging heeft. Ook is het aan te bevelen om te trainen met meerdere personen. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij een lokale lopersgroep of een vriend of kennis vragen mee te trainen. Dit is veel gezelliger en bovendien stimuleerd dit ook meer.

Hardlopen om af te vallen

Nog steeds is de groep hardlopers die beginnen met deze sport om af te vallen vrij groot. Toch is het specifieke doel om snel af te vallen met hardlopen heel goed realiseerbaar mits er ook een verantwoord trainingsschema voor wordt gebruikt. Vergeet niet dat vet verbranden betekend dat je heel rustig dient hard te lopen en je vetverbranding pas optimaal wordt als je langer dan een half uur achter elkaar loopt. Kortom in het begin moet je dit juist opbouwen en zullen ook je spieren sterker worden waardoor je zelfs aan gewicht kunt aankomen. Vaak wordt dit niet begrepen en gaan mensen eigenlijk vroegtijdig al stoppen met het hardlopen om af te vallen. Probeer uw trainingen rustig op te bouwen en hou er rekening mee dat er 2 tot 3 maand voor nodig is om deze vetverbrandings grens te bereiken. Hierna zult u merken dat door langere duurlopen u snel extra vet zal verbranden maar juist het begin is gewoon doorzetten.

Betere conditie

De categorie mensen die beginnen met hardrennen om hun conditie te verbeteren is ook groot. Vaak ook zijn dit clubsporters of kantoormensen die beginnen met joggen om hun conditie verder te verbeteren en doen dit vanuit het gezonde perspectief Meer Bewegen is gezond. Let wel meer bewegen is inderdaad gezond als dit ook op een verantwoorde manier gebeurd. Maar al te vaak beginnen deze sporters veel te hard aan hun trainingen en denken dat ze direct een half uur in een snel tempo kunnen hardlopen. Welnu de resultaten kunnen dan snel juist tegenovergesteld zijn en een goed trainingsschema welke bv na het volgen van een coopertest op maat is gemaakt zal deze groep sporters beter in staat stellen hun conditie te verbeteren. Ook hier geldt dat een betere conditie het rustig opbouwen is van uw conditie in een rustig tempo. Vergroot je duurlooptijd en doe intervaltrainingen.

Zorg voor een goed trainingsschema

Dit is toch wel essentieel als je begint met hardlopen vanuit welke persoonlijke doelstelling ook. Zorg ervoor dat je een goed trainingsschema hebt om ook daadwerkelijk je trainingen op een goede maar ook leuke manier op te pakken. Een goed trainingsschema zal zich richten op jouw persoonlijke situatie en het optimale rendement geven om je uiteindelijke doelstellingen te bereiken. Een goed trainingsschema is afwisselend en opbouwend. Voor Startersraden wij een aantal trainingsschema’s aan. U kunt beginnen door het trainingsschema voor beginnende te volgen als u nog geen enkele ervaring met hardlopen heeft en of een half uur achter elkaar wilt kunnen hardlopen na 12 weken of eerder. Ook adviseren wij u de podcast trainingen van Hardlopen met Evi welke een leuke en motiverende trainingsmethode heeft ontwikkeld om op verschillende nivo’s met hardlopen te beginnen. Ben je echt gericht op het afvallen dan adviseren wij u het boek of ebook voor hardlopen en afvallen. Ale informatie voor deze trainingsschema’s zijn hieronder terug te vinden op onze website.

Hardloopschema beginners

Hardlopen met Evy

Hardlopen om af te vallen

Blessures voorkomen

Om blessures te voorkomen zijn een aantal zaken van belang. Zorg enerzijds altijd voor goede hardloopschoenen aangezien de demping en ondersteunng van deze hardloopschoenen belangrijk zijn om blessures te voorkomen. Anderzijds is het belangrijk voldoende rust te houden. Het lichaam moet de trainingsbelasting verwerken en als u te veel gaat trainen kunnen bepaalde pezen extra geprikkeld raken. Ook is het belangrijk een goede warming up en cooling down te doen bij aanvang en afsluiting van uw trainingen. Voor meer informatie over deze onderwerpen kunt u de onderstaande artikelen lezen.

Hardloopschoenen

Rekoefeningen

Vragen of opmerkingen? Reageer nu!

Klik hier om uw vraag of opmerking te plaatsen

weekdeals